Nota
Editor: Artikel ini asalnya telah dikongsikan oleh Ustaz Abu Basyer di Blog Tanyalah Ustaz.
Soalan :
Ustaz. adakah lepas solat istikarah, kita akan nampak petunjuk dalam mimpi?
Bukankah mimpi itu mainan tidur. Selain dari mimpi, adakah petunjuk lain? Minta
pencerahan dari ustaz. Terima kasih..
Jawapan :
Bukan
semua mimpi mainan tidur kerana mimpi itu ada 3 keadaan. Rasulullah S.A.W
bersabda maksudnya ;
“Mimpi itu ada tiga, mimpi daripada Allah (mimpi yang
baik), mimpi daripada syaitan (mimpi buruk) dan mimpi daripada dirinya yang
kerana terjadi sesuatu kemudian dia bermimpi.”
Menurut
ahli-ahli takbir, mimpi ada tiga macam:
1. Mimpi
daripada Allah S.W.T. iaitu mimpi yang baik untuk dunia dan akhirat, merupakan
khabar gembira atau satu peringatan daripada Allah S.W.T. supaya tidak
melakukan maksiat kepada-Nya. Sabda Rasulullah S.A.W. maksudnya : “Mimpi yang
benar itu ialah sebahagian daripada empat puluh enam sifat kenabian.” (Hadis
Riwayat Muslim)
Nabi
S.A.W. bersabda maksudnya : “Mimpi baik itu daripada Allah dan mimpi buruk itu
daripada syaitan, maka ketika salah seorang daripada kamu mimpi buruk,
meludahlah ke arah kiri tiga kali, kemudian minta perlindungan kepada Allah,
maka mimpinya tidak akan mengkhuatirkan.” (Hadis Riwayat Muslim)
2. Mimpi
yang batil atau permainan syaitan, iaitu mimpi yang tidak dapat diperincikan
oleh orang yang bermimpi. Ertinya orang yang bermimpi itu tidak sanggup
mengingat tertib atau jalan cerita mimpi itu. Mimpi seperti ini dianggap batil
dan tidak mempunyai sebarang makna atau takwil. Atau mimpi buruk yang tidak
menyenangkan seperti kedatangan mala petaka, musibah, permusuhan, kesedihan, kesengsaraan,
kemelaratan, penderitaan dan sebagainya.
Dalam
riwayat yang lain Nabi S.A.W. bersabda maksudnya :
“Apabila seseorang darimu
melihat mimpi yang menggembirakannya maka hendaklah ia mengucapkan
‘alhamdulillah’ dan ceritakannya kepada orang yang lain, dan sebaliknya apabila
ia melihat mimpi yang menduka citakannya, maka mimpi itu adalah dari syaitan,
kerana itu hendaklah ia mengucapkan isti’azah (a’uuzubillahi minasysyaitoonir
roojiim) dan jangan ceritakannya kepada orang lain kerana mimpi itu tidak
mendatangkan mudarat kepada nya.”(Hadis Riwayat Bukhari dari Abi Sa’id).
3.
Keinginan nafsu. Seperti kita ketahui nafsu ada tiga, iaitu nafsu mutmainnah,
nafsu lawwamah dan nafsu ammarah. Mimpi seperti ini terjadi kerana pengaruh
fikiran seseorang. Sesuatu yang dia lakukan atau dia khayalkan siang hari atau
menjelang tidurnya selalu menjelma ketika tidurnya. Atau mimpi makan ketika
diri sedang lapar, mimpi di aniayai orang ketika sedang sakit dan sebagainya.
Mimpi seperti ini tidak mempunyai erti sama sekali.
Alamat
atau tanda daripada Allah SWT apabila kita melakukan solat istikaharah bukan
saja petunjuk itu datang di dalam mimpi saja tetapi ianya juga datang daripada
berbagai cara. Berkemungkinan perasaan dan hati kita lebih condong kepada salah
satu yang kita sedang buat pilihan. Mungkin kebaikan salah satu pilihan kita
menonjol dan dapat kita melihat kebaikannya, atau keburukkannya juga terserlah
hingga kita tak minat pada yang satu. Berkemugkinan juga kedua-duanya tak baik
untuk kita diberinya pula pilihan ke tiga dan ianya lebih baik dan sesuai.
Bagaimana
Allah SWT menjawab permohonan ini?
Al-Quran
menunjukkan bahawa Allah SWT akan memberi ilham kepada peminta itu, sama ada
baik atau buruk, seperti dalam Surah al-Syams ayat 7-8, bermaksud:
“Demi jiwa
manusia dan yang menyempurnakannya. Maka Allah mengilhamkan kepada jiwanya
tentang buruk dan baiknya.”
Ilham
adalah pemberitahuan Allah kepada manusia biasa. Ia akan datang pada bila-bila
masa sahaja. Ada juga hadis yang menyebutkan alamat itu datang melalui mimpi.
Hendaklah
mengerjakan solat istikharah 7 kali berturut. Panduan agar solat istikharah
dibuat sebanyak 7 kali datang dari sebuah hadis yang maksudnya :
“Apabila kamu
inginkan sesuatu maka beristikharahlah kepada Tuhanmu sebanyak 7 kali kemudian
perhatilah petanda atau perasaan yang datang terlebih dahulu(dominan) di dalam
hatimu”
(Hadis Riwayat Ibn Sunni dari Anas, Al-Hafidz Al-‘Iraqi, An-Nawawi)
(Hadis Riwayat Ibn Sunni dari Anas, Al-Hafidz Al-‘Iraqi, An-Nawawi)
Terdapat
juga ulama yang mencadangkan si pembuat istikharah agar jangan mempunyai
kecenderungan tertentu kepada salah satu antara dua (atau lebih pilihannya)
sebelum membuat istikharah. Demikian pandangan Ibn Hajar Al-‘Asqolani.
Galakkan
menuruti tanda istikharah juga datang dari riwayat hadis Nabi SAW .maksudnya :
“ Salah satu sumber kebahagian anak Adam adalah beristikharah kepada Allah dan
redha dengan apa yang ditentukan kepadanya, dan daripada keburukkan anak Adam adalah
meninggalkan istikharah kepada Allah dan membenci apa yang telah ditentukan
kepadanya” (Hadis Riwayat Ahmad, At-Tirmidzi)
Oleh itu
jadikanlah solat dua rekaat itu sebagai amalan yang berterusan di dalam apa
saja urusan. Kerana Nabi SAW dan sahabat-sahabat apabila menghadapi apa juga
masaalah kehidupan atau sesuatu kebuntuan untuk menyelesaikan sesuatu perkara
mereka akan solat dua rekaat. Salah satu solat sunat yang tidak ditinggalkan
sahabat-sahabat Rasulullah SAW adalah solat istikharah. Wallahu a’lam.
Sumber dari islamituindah
Sumber dari islamituindah
TERIMA KASIH, SILA SHARE.
ConversionConversion EmoticonEmoticon