Gambar sekadar hiasan
Nota
Editor: Artikel ini asalnya telah dikongsikan oleh Ustaz Abu Basyer di Blog Tanyalah Ustaz.
Soalan :
Ustaz, isteri tua sengaja buat buat tak tahu yang suami telah bernikah dan
sengaja hidup mewah seperti sengaja beli kereta mewah dan lain-lain kerana nak
kawal suami dari memberi nafkah pada madunya…sehingga sisuami tak dapat berlaku
adil pada isteri kedua. Bagaimana nak menyedarkan dia dan mengatasi masalah ini
ustaz?Terima kasih.
Jawapan :
Seorang
suami yang telah berpoligami wajib berlaku adil kepada kesemua isteri-isterinya
kerana lawan daripada adil adalah zalim. Islam melarang melakukan kezaliman
terhadap orang dibawah tanggungjawab kita. sebagaimana yang difirmankan Allah
(SWT) maksudnya :
“Kemudian
jika kamu bimbang tidak dapat berlaku adil (di antara isteri-isteri kamu), maka
(kahwinlah dengan) seorang sahaja, atau (pakailah) hamba-hamba perempuan yang
kaumiliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat (untuk mencegah) supaya kamu
tidak melakukan kezaliman.” (Surah an-Nisa’ ayat 3)
Dengan
tegas diterangkan serta dituntut agar para suami bersikap adil jika akan
berpoligami. Andaikan takut tidak dapat berlaku adil kalau sampai empat orang
isteri, cukuplah tiga orang sahaja. Tetapi kalau itupun masih juga tidak dapat
adil, cukuplah dua sahaja. Dan kalau dua itu pun masih khuatir tidak boleh
berlaku adil, maka hendaklah menikah dengan seorang sahaja.
Para mufassirin
berpendapat bahawa berlaku adil itu wajib. Adil di sini bukanlah bererti hanya
adil terhadap para isteri sahaja, tetapi mengandungi erti berlaku adil secara
mutlak. Oleh kerana itu seorang suami hendaklah berlaku adil sebagai berikut:
1.
Berlaku adil terhadap dirinya sendiri.
Seorang suami yang selalu sakit dan uzur dan mengalami kesukaran untuk bekerja mencari rezeki, sudah tentu tidak akan dapat memelihara beberapa orang isteri. Apabila dia tetap berpoligami, ini bererti dia telah menganiayai dirinya sendiri. Sikap yang demikian adalah tidak adil.
Seorang suami yang selalu sakit dan uzur dan mengalami kesukaran untuk bekerja mencari rezeki, sudah tentu tidak akan dapat memelihara beberapa orang isteri. Apabila dia tetap berpoligami, ini bererti dia telah menganiayai dirinya sendiri. Sikap yang demikian adalah tidak adil.
2. Adil
di antara para isteri.
Setiap isteri berhak mendapatkan hak masing-masing dari suaminya, berupa kemesraan hubungan jiwa, nafkah berupa makanan, pakaian, tempat tinggal dan lain-lain perkara yang diwajibkan Allah kepada setiap suami.
Setiap isteri berhak mendapatkan hak masing-masing dari suaminya, berupa kemesraan hubungan jiwa, nafkah berupa makanan, pakaian, tempat tinggal dan lain-lain perkara yang diwajibkan Allah kepada setiap suami.
Adil di
antara isteri-isteri ini hukumnya wajib, berdasarkan firman Allah dalam Surah
an-Nisa’ ayat 3 dan juga sunnah Rasul. Rasulullah SAW bersabda, maksudnya;
“Barangsiapa
yang mempunyai dua isteri, lalu dia cenderung kepada salah seorang di antaranya
dan tidak berlaku adil antara mereka berdua, maka kelak di hari kiamat dia akan
datang dengan keadaan pinggangnya miring hampir jatuh sebelah.” (Hadis riwayat
Ahmad bin Hanbal)
a. Adil
memberikan nafkah.
Dalam soal adil memberikan nafkah ini, hendaklah si suami tidak mengurangi nafkah dari salah seorang isterinya dengan alasan bahawa si isteri itu kaya atau ada sumber kewangannya, kecuali kalau si isteri itu rela. Suami memang boleh menganjurkan isterinya untuk membantu dalam soal nafkah tetapi tanpa paksaan. Memberi nafkah yang lebih kepada seorang isteri dari yang lain-lainnya diperbolehkan dengan sebab-sebab tertentu. Misalnya, si isteri tersebut sakit dan memerlukan biaya rawatan sebagai tambahan.
Dalam soal adil memberikan nafkah ini, hendaklah si suami tidak mengurangi nafkah dari salah seorang isterinya dengan alasan bahawa si isteri itu kaya atau ada sumber kewangannya, kecuali kalau si isteri itu rela. Suami memang boleh menganjurkan isterinya untuk membantu dalam soal nafkah tetapi tanpa paksaan. Memberi nafkah yang lebih kepada seorang isteri dari yang lain-lainnya diperbolehkan dengan sebab-sebab tertentu. Misalnya, si isteri tersebut sakit dan memerlukan biaya rawatan sebagai tambahan.
Prinsip
adil ini tidak ada perbezaannya antara gadis dan janda, isteri lama atau isteri
baru, isteri yang masih muda atau yang sudah tua, yang cantik atau yang tidak
cantik, yang berpendidikan tinggi atau yang buta huruf, kaya atau miskin, yang
sakit atau yang sihat, yang mandul atau yang dapat melahirkan. Kesemuanya
mempunyai hak yang sama sebagai isteri.
b. Adil
dalam menyediakan tempat tinggal.
Selanjutnya, para ulama telah sepakat mengatakan bahawa suami bertanggungjawab menyediakan tempat tinggal yang tersendiri untuk tiap-tiap isteri berserta anak-anaknya sesuai dengan kemampuan suami. Ini dilakukan semata-mata untuk menjaga kesejahteraan isteri-isteri, jangan sampai timbul rasa cemburu atau pertengkaran yang tidak diingini.
Selanjutnya, para ulama telah sepakat mengatakan bahawa suami bertanggungjawab menyediakan tempat tinggal yang tersendiri untuk tiap-tiap isteri berserta anak-anaknya sesuai dengan kemampuan suami. Ini dilakukan semata-mata untuk menjaga kesejahteraan isteri-isteri, jangan sampai timbul rasa cemburu atau pertengkaran yang tidak diingini.
c. Adil
dalam giliran.
Demikian juga, isteri berhak mendapat giliran suaminya menginap di rumahnya sama lamanya dengan waktu menginap di rumah isteri-isteri yang lain. Sekurang-kurangnya si suami mesti menginap di rumah seorang isteri satu malam suntuk tidak boleh kurang. Begitu juga pada isteri-isteri yang lain. Walaupun ada di antara mereka yang dalam keadaan haidh, nifas atau sakit, suami wajib adil dalam soal ini. Sebab, tujuan perkahwinan dalam Islam bukanlah semata-mata untuk mengadakan ‘hubungan seks’ dengan isteri pada malam giliran itu, tetapi bermaksud untuk menyempumakan kemesraan, kasih sayang dan kerukunan antara suami isteri itu sendiri. Hal ini diterangkan Allah dengan firman-Nya yang bermaksud ;
Demikian juga, isteri berhak mendapat giliran suaminya menginap di rumahnya sama lamanya dengan waktu menginap di rumah isteri-isteri yang lain. Sekurang-kurangnya si suami mesti menginap di rumah seorang isteri satu malam suntuk tidak boleh kurang. Begitu juga pada isteri-isteri yang lain. Walaupun ada di antara mereka yang dalam keadaan haidh, nifas atau sakit, suami wajib adil dalam soal ini. Sebab, tujuan perkahwinan dalam Islam bukanlah semata-mata untuk mengadakan ‘hubungan seks’ dengan isteri pada malam giliran itu, tetapi bermaksud untuk menyempumakan kemesraan, kasih sayang dan kerukunan antara suami isteri itu sendiri. Hal ini diterangkan Allah dengan firman-Nya yang bermaksud ;
“Dan di
antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan-Nya, dan rahmat-Nya, bahawa la
menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu
sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan
dijadikan-Nya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas
kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang
menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir.” (Surah ar-Ruum ayat 21)
Andaikan
suami tidak bersikap adil kepada isteri-isterinya, dia berdosa dan akan
menerima seksaan dari Allah (SWT) pada hari kiamat dengan tanda-tanda berjalan
dalam keadaan pinggangnya miring. Hal ini akan disaksikan oleh seluruh umat
manusia sejak Nabi Adam sampai ke anak cucunya.
Firman
Allah SWT berfirman yang maksudnya :
“Maka
sesiapa berbuat kebajikan seberat zarrah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat
amalnya)! Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarrah, nescaya akan dilihatnya
(dalam surat amalnya).” (Surah az-Zalzalah ayat 7-8)
Puan
cubalah nasihatkan suami tersebut dengan cara yang hikmah dan sampaikan kepada
beliau ciri-ciri suami yang adil seperti yang dijelaskan di atas supaya dia
kembali kepangkal jalan dan tidak menzalimi isteri keduanya. Wallahu a’lam
Sumber dari islamituindah
TERIMA KASIH, SILA SHARE.
ConversionConversion EmoticonEmoticon